Virusul care a răsturnat ordinea medicală a întregii planete, i-a pus la grea încercare și pe chirurgi. Despre cum fac aceștia față pandemiei a povestit, într-un interviu pentru Jurnaluldechirurgie.ro, chiar Președintele Societăţii Române de Chirurgie, Prof. Dr. Silviu Constantinoiu: ”Dacă este o urgență chirurgicală, iar pacientul este covid suspect sau, mai ales, pozitiv, se va opera de urgență, într-un bloc operator separat, situat la alt etaj față de blocul operator mare, iar echipa chirurgicală și echipa de anestezie sunt dotate cu un echipament specific de protecție: măști cu filtre speciale de protecție, halate duble, cizme speciale, număr dublu de mănuși, ochelari de protecție, vizieră etc. Sigur că, în aceste condiții, intervențiile chirurgicale, din punct de vedere al rafinamentului tehnic, pot să suporte unele corecții, în sensul că digitația unui chirurg echipat pe modul acesta și cu o vizibilitate nu tocmai bună a plăgii, poate să impieteze asupra calității actului operator, dar acestea sunt condițiile și ne supunem.”

Noi proceduri spitalicești

Potrivit Prof. Dr. Silviu Constantinoiu, contează foarte mult dacă pacientul vine testat  recent pentru  virusul Covid-19  sau dacă va fi testat la prezentarea în spital, caz în care pacientul este plasat în zona tampon, singur în salon, până când sosește rezultatul de la test. Dacă rezultatul este negativ, bolnavul este transferat pe un etaj funcțional pentru bolnavi non-covid și abia atunci începe investigațiile și, eventual, intervențiile chirurgicale de care are nevoie. Dacă bolnavul este testat pozitiv și nu este o urgență, acesta este trimis în sectorul roșu Covid și este tratat corespunzător.

Provocările prelungirii pandemiei

”Pandemia a afectat și modul de consultare și, mai ales, modul de cazare în spital al pacienților cu boli cronice, în sensul că toți bolnavii cronici, care vin cu bilete de trimitere de la medicii de familie sau de la medicii specialiști, suportă un triaj epidemiologic: li se face o scurtă  anamneză, în ceea ce privește contacții din zilele anterioare, li se ia temperatura și se examinează dacă au unele semne cum ar fi: febră,  pierderea mirosului și a gustului,  semne caracteristice infecției cu Covid-19.  Ei pot fi examinați atât la camera de gardă, cât și în ambulatoriul spitalului. În realitate, din cauza zvonurilor propagate în mass-media, că aceste consulturi sunt mai dificile, o bună parte din pacienții cu boli cronice evită să vină la tratament, fapt care le agravează afecțiunea, iar bolnavii cu afecțiuni neoplazice întârzie prezentarea la medic și vin în stadiu de complicații: hemoragii, perforații sau chiar metastazare”, a explicat Prof. Dr. Silviu Constantinoiu.

Internări reduse la jumătate

Acesta a arătat că, în calitate de Președinte al Comisiei de Chirurgie Generală de la Ministerul Sănătății, a fost solicitat să realizeze o statistică, referitoare la intervențiile chirurgicale în timpul pandemiei pentru bolnavii covid și non-covid. A trimis un chestionar, prin care a solicitat anumite informații, tuturor secțiilor și clinicilor de chirurgie importante din România, cu privire la intervențiile chirurgicale.

Au fost analizate înregistrările procedurilor chirurgicale consecutive, efectuate în timpul pandemiei, în perioada martie-august 2020, fiind extrase următoarele date: tipul procedurii chirurgicale, tipul de abordare (deschis vs. laparoscopic), intervenții chirurgicale de urgență sau programate.

Au răspuns solicitării 45 de departamente chirurgicale, aparținând centrelor universitare din marile orașe și din spitalele județene, ce au raportat o scădere semnificativă a numărului de internări, în intervalul martie-august 2020, comparativ cu perioada similară din anul precedent, în unele centre, chiar la jumătate (52,05%).

A fost raportată situația comparativă detaliată, dintre perioada martie-august 2019 și martie-august 2020, de 9 departamente.

Reducerea paturilor disponibile pentru internarea pacienților cu intervenții programate s-a datorat, în principal, reproiectării rețelelor de îngrijire pre și postoperator și stabilirea unor noi circuite intraspitalicești.

În lipsa rezultatelor testelor RT-PCR, de detectare a noului coronavirus, la un număr de 4.280 de pacienți s-a intervenit chirurgical, în costumele de protecție specifice, împotriva contaminării cu virusul Sars-Cov-2. În perioada studiată, au fost operați 193 de pacienți, cu teste Sars-Cov-2 pozitive.

Mortalitatea înregistrată (5,82%) la pacienții care au beneficiat de intervenții chirurgicale, în perioada martie-august 2020, în centrele incluse în studiu, a crescut cu 56.36%, în unele centre, comparativ cu perioada similară, din anul 2019.

Numărul de decese cauzate de infecția cu noul coronavirus la pacienții care au necesitat îngrijiri chirurgicale a fost de 34.

Potrivit Prof. Dr. Silviu Constantinoiu, ”pandemia cu noul coronavirus SARS-CoV-2 este o situație fără precedent pentru medicina modernă și va avea implicații de anvergură în practica chirurgicală și în anii următori, dacă nu se obține controlul asupra răspândirii virusului, prin imunizare prin vaccinare”.

Referințe

-Referitor la chirurgia de urgență, indicațiile și principiile de tratament sunt aceleași ca și în circumstanțele nepandemice. Pacienții care necesită intervenții chirurgicale de urgență ar trebui să ajungă la sala de operații în timp util, ținând cont, totuși, de recomandările de protejare a personalului împotriva infecției cu COVID-19 [1].

1. Raul Coimbra, Sara Edwards, et al. European Society of Trauma and Emergency Surgery (ESTES) recommendations for trauma and emergency surgery preparation during times of COVID‑19 infection. European Journal of Trauma and Emergency Surgery (2020) 46:505–510

-Pandemia COVID-19 afectează întregul lanț de donare și transplant de organe, de aceea este importantă menținerea programelor de transplant pentru a scădea mortalitatea pe lista de așteptare [2].

1. A.P.J. de Vriesa, I.P.J. Alwaynb, R.A.S. Hoek, et al. Immediate impact of COVID-19 on transplant activity in the Netherlands. Transplant Immunology 61 (2020) 101304

-Pentru a facilita accesul la tratament, este necesar transferul pacienților pentru intervenții chirurgicale oncologice, în spitale mai puțin aglomerate și ar trebui să fie strategia de primă linie și implica planificare la nivel regional sau jurisdicțional [1].

1. Christian Finley, Anubha Prashad, et al. Lifesaving cancer surgeries need to be managed appropriately during the COVID-19 pandemic. Can J Surg/J can chir 2020;63(2 Suppl 1)

-Efectuarea de operații în echipament de protecție complet poate fi foarte obositoare pentru unii chirurgi, atunci când durata unei intervenții se prelungește, masca și viziera FFP3 pot împiedica efectuarea cu precizie a unor anumite tehnici chirurgicale [1].

1. R. Ellisa, A.G.C. Hay-David, P.A. Brennan. ScienceDirectOperating during the COVID-19 pandemic:How to reduce medical error. British Journal of Oral and Maxillofacial Surgery 58 (2020) 577–580